USA 2016: Cessnou 182 po hranicích USA aneb 20 000 km za 80 hodin

23.8.2016

O expedici  Oblet USA po jejich hranicích je další letecký oříšek, který se pokusí Jiří Pruša úspěšně rozlousknout ve své už třetí letošní expedici. Na západní polokouli odlétá letos podruhé - na jaře tu letěl s Petrem Nikolaevem nad ostrovy Karibiku. 

Titulní strana webového speciálu k expedici. Zoom gallery
Titulní strana webového speciálu k expedici.

Ani tentokrát nebude Jiří Pruša nad Amerikou v pilotní kabině osamocen. Na rozdíl od jarního Karibiku s ním ale poletí pilot, letecký instruktor z Příbrami Jan Čermák. "To je pro mě velká výhoda," těší se Pruša. Protože se budou moci v pilotování střídat, zvládnou denně delší úseky. "Já se navíc budu moci více věnovat natáčení a focení, na což při pilotování přece jen není tolik času a soustředěnosti," dodává.

Pro plánovaný oblet USA si vybrali Cessnu 182. Ta je rychlejší a má větší dolet než Cessna 172, s níž letěli Pruša s Nikolaevem nad ostrovy Karibiku. "Cessna obecně je pro expedice velmi vhodná, protože je hornoplošník a má otevírací okénka, což je výborné pro filmování," vysvětluje. Právě kvůli Cessně 182 je tentokrát výchozím bodem letiště North Airpark západně od Orlanda na východě poloostrova Florida. "Ve Fort Myers mají jen pomalejší C-172, navíc Honza Čermák to tady zná, takže volba byla jasná," objasňuje Pruša volbu jiné základny, než při jarním "Karibiku".

Podpora dětem v motolské nemocnici
”Jiří

Na letadle vezeme jako obvykle loga Flying Revue a filmu Legionáři - Opravdoví bratři, který Flying Revue podporuje. A nově také samolepku nadačního fondu Dům Ronalda McDonalda

Nadace staví v motolské nemocnici dům, ve kterém budou moci bydlet rodiče dlouhodobě hospitalizovaných dětí. U nás to bude první projekt tohoto druhu. Více o projektu zde.

Oblet USA zatím žádný Čech nejspíš neuskutečnil. "Nevím o žádném, ale kvůli tomu to stejně nedělám. Já prostě vidím skvělou možnost udělat zajímavou expedici, tak ji chci udělat. A jestli při tom budu první, nebo ne, zas tak moc velkou roli nehraje. I když pocit být v něčem první rozhodně nepříjemný není," směje se.  

Zoom gallery

Cílů expedice je víc. "V první řadě chceme s Honzou Čermákem obletět pozemskou hranici USA s Mexikem a Kanadou a stejně tak i US pobřeží Atlantiku a Pacifiku. Chceme se při tom dostat do čtyř geograficky nejvzdálenějších bodů USA (severovýchod, severozápad, jihovýchod, jihozápad), přeletět 4 421 m vysokou horu Mt. Whitney (nejvyšší horu kontinentálních USA), nejníže položené místo USA (Death Valley 86 metrů pod hladinou moře) a podobně," líčí Pruša.

Na programu expedice je také nejsevernější, nejzápadnější, nejvýchodnější a nejjižnější letiště USA, Grand Canyon, Monument Valley, Yellowstone a další zajímavá místa. Za zmínku stojí i Solné jezero u Bonneville, místo proslulé boji o světové rychlostní rekordy. 

Pro fanoušky letectví bude kromě vlastního letu určitě zajímavá i návštěva obří tovární haly Boeingu v Everettu nebo přistání na pouštních letištích, kde tráví svou penzi již nepoužívaná letadla, například to v poušti Mojave. "Také se chystáme přitát na historickém letišti v Kitty Hawk v Severní Karolině, kde bratři Wrightové v roce 1903 poprvé letěli v letadle těžším než vzduch," plánuje Pruša. Ze všech míst chce pořídit bohatou foto a video dokumentaci. Ve Spojených státech je leteckých výzev ovšem mnohem více. "Skvělé by bylo, kdyby se nám podařilo přistát na Mysu Canaveral, odkud startují americké vesmírné projekty. Zdá se to na první pohled nemožné, ale to se mi na tom právě líbí," říká Jiří Pruša. Klasikou, kterou nelze minout, je pak průlet New Yorkem či San Franciscem nebo přelet Niagarských vodopádů. 

Start expedice z letiště North Airpark západně od Orlanda na východě poloostrova Florida by se měl uskutečnit za příhodného počasí v sobotu 27. srpna 2016 v osm ráno místního času (14 hodin SELČ).

Trasa vede po pobřeží Floridy a následně po pobřeží Mexického zálivu a hranici USA s Mexikem směrem na západ. Na úseku mezi arizonským Tucsonem a San Diegem v Kalifornii se Cessna od hranice s Mexikem výrazně odchýlí k severu ("Grand Canyon a Velké solné jezero si prostě nemůžeme nechat ujít!") a na hranici se vrátí až na kalifornském pobřeží.

Pak míří opět po hranici, resp. podél pobřeží směrem na sever až k již zmíněnému Everettu ve státě Washington na severozápadě USA. Odsud si trasa opět odskočí druhým "zubem" od hranice, tentokrát od kanadské směrem na jih, nad Yellowstoneský národní park v Montaně. Pak už "jen" Velká jezera, Niagarské vodopády, New York a "domů", na floridskou základnu výpravy, letiště North Airpark u Orlanda. To by se měla psát už polovina září, zhruba kolem 13. - 14. 9. 2016. 

Celkem na trase stráví posádka ve složení Jiří Pruša a Jan Čermák kolem 80 letových hodin a uletí kolem 20 000 kilometrů. Na letadle budou umístěny tři vnější kamery, další bude v kabině. "Rád bych tentokrát nahrával i letovou komunikaci a záběry ze startů a přistání," vysvětluje Jiří Pruša. 

Jak vlastně nápad na oblet USA vznikl, proč neletí jako obvykle sám, jak se přes oceán shání k zapůjčení letadlo a co všechno a proč chtějí s Janem Čermákem během expedice zvládnout, si přečtěte v rozhovoru s Jiřím Prušou, který vyjde před startem. 

Jan Dvořák

2016-08-23.png

 

 

 

 

 

 

 

Expedice: Cessnou po hranicích Spojených států > USA 2016: Cessnou 182 po hranicích USA aneb 20 000 km za 80 hodin